torsdag 30 oktober 2008

Tåg till Stadsmuséet









Idag har barnen och jag åkt tåg för första gången. Utan någon annan vuxen alltså, till exempel pappan. Målet med resan var att gå på stadsmuséet med familjen O, som i juni blev fem i sin familj. Jag var lite nervös för tågresan men väl förberedd, med packad väska redan kvällen innan och bilen den lilla biten till tåget. Sedan händer förstås alltid saker utanför ens kontroll, som att Einar fastnar med handen under toaringen på tåget när Hilda sitter och kissar. Vad göra? Säga "kissa fortare, Einars hand sitter fast!"? Det gick som tur var att bända lite i plasten och rädda honom innan hon var färdig. Vi hade stämt träff med familjen O utanför stadsmuséet där ytterligare en incident inträffar. Hilda blir så blyg att hon vänder sig från alla ansikten och lutar lite för mycket, varpå jag i slowmotion ser Einar lyfta mot himlen med vagnen och Hilda själv närmar sig trottoaren. Vi kastar oss fram, Hilda vrålar JAG VILL ÅKA HEM men så fort hon tystnar blir dagen hur bra som helst och barnen är som änglar. "Ni är väl så här goa när vi ska till Finland?" frågar jag och de lovar förstås.











Stadsmuséet är verkligen en hit, speciellt fjärde våningen, som för andra året i rad är den enda vi besökte. Det är som en liten värld med olika aktiviteter för barn, med vackra färger, fina små rum, skrymslen och vrår att gå in i och idag var där "rysligt pyssel" för höstlovsfirande barn. Det finns också en utställning med stolar i nytt ljus där jag passade på att försöka fotografera barnen. När barnen så småningom tröttnade gick vi och åt kinesiskt, gjorde ett snabbt besök på Trädgårdsföreningens lekpark och sedan en vända i affärer, för att avsluta med pannkakor på Åhléns. Tack för att vi hade en sån bra dag idag, barnen!

3 kommentarer:

Linda sa...

Vad mysigt det låter o snögubbarna var ju supersöta!!!!! Idag har varit en sådär galen flängig dag, så stackars Olivia har väl sovit 40 min totalt istället för 2x1,5h som hon brukar!! Viktor har klippt sig för första gången hos frisören, det gick jättebra o han e väldigt stolt;-) KRAM Linda

Carola sa...

Jag hoppas verkligen att de är så snälla när vi åker till Finland annars blir tant Carola nervös. Jag får träna lite extra på Julia och Vilma lite hör jag.

Marie sa...

Det ska bli jätteroligt att se Viktors frisyr!!! Barnen var väl i alla fall inte med på träningen på kvällen som jag hörde att du skulle på...?

Och jag lovar att jag ska muta barnen att vara snälla mot de finska tanterna!!! :)