torsdag 16 oktober 2008

P som i prålig

Jag orkar inte mer, sa jag till Peter i morse. Det går faktiskt inte längre nu, gnällde jag. Men det gör det, det går i alla fall, trots att man inte orkar. Det finns inget alternativ. Nattsömnen består av fragment, ihoplappade intill varann. Kroppen känns som den består av fragment efter att ha burit omkring på sjuka, tunga barn. Humöret är inte ens fragmentariskt, snarare enbart ner. Vardagen är inte prålig precis.
Häromdagen ringde en kille som genomförde en undersökning åt Sveriges banker. Han bad om några minuter, och visst, det kunde han väl få svarade jag. Förvånat började han prassla med papper, precis som om det var väldigt länge sen någon velat delta i hans undersökning. Först ställde han, efter mitt omdöme, ganska relevanta frågor. Jag fick till exempel rangordna bankerna efter hur väl jag kände till dem. Han frågade hur ofta jag pratade med vänner och bekanta om banker, bankärenden och så vidare och jag svarade väldigt sällan. Så småningom kom han till frågan "Rangordna bankerna efter dödssynderna". Jag skulle tala om för honom vilken bank som var girigast, pråligast och mest förförisk. Men hallå? Vad betyder prålig förresten, frågade han i nästa andetag. MEN HALLÅ igen. 23 minuter av min tid tog han. Efteråt kände jag mig snuvad. Det är väl inte bara bankerna som är giriga tydligen.


Hilda kommer upp under tiden jag skriver. Hon är som en solstråle. Einar sover i sin säng och det är en härlig morgon till slut. Nästan på gränsen till prålig.

2 kommentarer:

Linda sa...

Det är väl konstigt hur mycket man orkar med som förälder!! Nu ska jag ju inte klaga på sömnen precis, men det finns ju lite andra saker som händer varje dag när man har en 1-åring och en 3-åring som gör att man blir lite trött;-) Ang gårdagens inlägg så måste jag fråga vad det är som händer om 16 dagar?? Nyfiken, jag vet:-) Kram Linda

Marie sa...

Vi ska lämna barnen till mamma och pappa för att få sova en natt. Det är enda helgen som funkar innan jul... Alltså måste vi festa till det! Man borde ha något att fira, så vi kanske skyller på den 5-åriga förlovningsdagen 13 dec. Firar lite i förväg. Peters 38-årsdag är också rätt nära den helgen. Stor kram