fredag 24 oktober 2008

Marie - en van digitalfotograf


Igår var det sista gången på kursen "Digitalfoto för ovana". Man kan gå en kurs som följer direkt på den jag just avslutat och den heter... just det: "Digitalfoto för vana". Nu är jag en van digitalfotograf! Det känns som en tilltalande titel. Vår sista läxa var som jag skrivit i tidigare inlägg att efterlikna en fotograf. Till slut gick Hilda med på att ställa sig i pose och jag blev ganska nöjd. Som synes är den till och med bearbetad i Photoshop, mest med ett verktyg som heter "trollstaven". HildaLoretta som jag döpt bilden till när jag sparat den, är en modernare variant av Loretta Luxs "Girl with a teddybear". Loretta är född 1969 så jag menar inte att hon är omodern på något sätt men barnen på hennes bilder är allvarliga och strikta och kan ha vuxna drag. Karaktäristiskt är också att hon använder sig av raka linjer, vilket jag absolut inte lyckades med i mitt försök att efterlikna. Allt är ju faktiskt s-format om man ser efter - vilket jag inte hade en tanke på innan läraren påpekade det. Men känslan finns ändå där tycker jag - det allvarsamma flickebarnet.

I morse lekte barnen med varnadra av hjärtans lust. Det är en fröjd att vara mammaledig sådana morgnar. Jag passade på att ta några bilder och när jag granskade dem började jag genast fundera över hur de skulle kunna bli bättre i Photoshop. Den här till exempel, säkert på återseende:

1 kommentar:

Carola sa...

Redan Photoshop-skadad!