tisdag 21 oktober 2008

Lär dig Photoshop

Igår installerade vi Photoshop här hemma och jisses, vilket huvudbry man fick... Mitt nya mål kanske kan bli att lära sig det, och vägen dit blir inte bara lång, utan slingrig, mödosam och full av oväntade hinder. Det bästa med programmet är att man får en lista över alla händelser, och så fort man gör ett misstag går man bara tillbaka till föregående händelse. Två steg fram och ett tillbaka - ja där kanske jag är om en vecka med lite slit. Igår kväll var det mer: ett steg fram, ett tillbaka, nej förresten...jag börjar om. Peter tittade över axeln och försökte lära sig det jag blivit visad på kursen men inte ens det lyckades jag med. Kommandona fanns liksom inte på samma ställe, inställningarna kändes annorlunda. "Det är kanon om du lär dig det" sa han och gick ut till sporten igen. "Ja, visst är det det..." stånkade jag. Men skam den som ger sig. Torsdag är sista gången på fotokursen och tills dess ska jag försöka bearbeta Hilda med bakgrund så att hon passar till Loretta Luxs tema. Ja, du läste rätt, Hilda har faktiskt ställt upp på bild nu, allvarlig med nalle i handen. Jag lovar att lägga ut resultatet på bloggen, vad det än blir.
På face book beklagade jag mig över Photoshop och fick flera svar från vänner. Är det inte fantastiskt vad alla verkar hålla på med allting!? Nya världar tycks ständigt öppna sig för mig den här hösten. Christine tipsade mig om sidan http://www.moderskeppet.se/ som verkar vara som ytterligare en gammal vän i nöden, just nu. En annan räddare i nöden kanske kan vara boken "Digitalfoto" av Thomas Nykrog. Där kan man läsa om allt vi gått i genom i kursen, inklusive bildbehandling. Något att fästa blicken på istället för skärmen eller sökaren kanske.

3 kommentarer:

Carola sa...

Du ser vilken hjälp du redan haft av facebook. Vilken tur du kom in i denna värld.

Marie sa...

Ja, jag är dig evigt tacksam...

Carola sa...

Det ska jag lägga på minnet och som du vet är det låångt.