måndag 13 oktober 2008

Teknikens under

Tekniken styr inte precis mitt liv, men jag vill inte heller kalla mig främmande för den. Ändå tycker jag mig haft motgångar av måttet större inom området på sistone. Hade någon kunnat vara en fluga i taket och följt mig under dagen skulle kanske vederbörande haft anledning att börja fundera. Är hon bara lite trög eller helt lost?

Först den här besöksmätaren som jag så gärna skulle vilja få ordning på. Det höll på att inte bli något inlägg för allt huvudbry den har givit under dagen. Och visst, nu kretsar istället inlägget kring den, vilket är bäst? - avgör själv! Nu har jag i alla fall lagt projektet på is till i morgon bitti, trots att det retar mig när den visar 0, när jag vet att flera har varit inne på bloggen. Nu hoppas jag att mätaren räknar dygnsvis, någon gång från i natt och att det är därför det står 0. Är det så tror jag att rubriken får bli "besökare senaste dygnet" i stället. Förmodligen sitter jag här imorgon med samma dilemma.

Det andra problemet inom teknikens värld är den tidigare så omnämnda kameran, som fick sig en törn i lördags varpå autofokus slutade att fungera. Man kan se det som ett bra tillfälle att lära sig manuell fokus, men att ta kort på något som rör sig ganska snabbt (och barn rör sig hela tiden som bekant)utan att ha autofokus - nej, det går inte i längden. Så fick jag upplysningen att det finns en knapp även på kamerahuset där man kan ställa om från auto till manuell. Kanske var det den knappen som fick sig en törn i lördags? Den stod nämligen på manuell och vi slapp ta en tur till fotoaffären.

Och det värsta av allt är kanske att jag delar med mig av min dumhet, inte har vett att skämmas. Frågan är vad jag annars kunnat dela med mig av idag när tekniken eller otekniken upptar min hjärna. Någon passande bild existerar tyvärr inte heller.

Inga kommentarer: