fredag 6 februari 2009

Tur, telemark och smygare

13.45 igår klev jag av tåget i Järvsö och såg mig om efter den utlovade transporten till stugan. Min bror, Jörgen, som tidigare under dagen provat gångvägen till stugan hade efter detta erbjudit sig att skjutsa mig. Gångvägen visade sig gå under namnet trappstigen, var väldigt brant och isig, och var även utan packning förenad med livsfara att ta sig fram på. Stugan är nämligen placerad mitt i slalombacken och själva slalombacken ligger på den flackare sidan av berget, stigen på den brantare. Väl i stugan fick jag slänga i mig ett par korvar med bröd innan det var dags för första skidturen. Jörgen skulle handla och stå för transportservice så jag fick ta första turen allena. Efter fyra varv på 2,5 km slingan var kroppen mör och resten av gänget kom lämpligt farandes med bilen för transport tillbaks till stugan och en härlig middag på biff med ett gott vin till. Det blev dock ingen vila efter detta utan nu var det kvällsåkning i slalombackarna, så det var bara att spänna på sig telemarksskidorna och ge sig ut i pisten. Simon som tidigare under dagen fått diplom som färdigutbildad smygare skulle nu visa upp sina färdigheter. Stolt kunde han visa vilken lift vi skulle ta och tillsammans med skidskolekompisen Erik kastade han sig utför pisterna med en stelbent farbror efter som försökte hitta telemarkstekniken. Det var möra ben som senare tog de sista svängarna tillbaka till stugan och efter en bastu var det inga svårigheter att somna denna kväll.

Inga kommentarer: