söndag 1 februari 2009

Aldrig i livet


Peter och barnen gav mig en sovmorgon idag. Till slut vaknade jag ändå framåt halvtio av att två halvstora och gällröstade människor ropar "aldrig i livet", "aaaldrig i liiiivet", "ALDRIG i livet" i munnen på varandra. Min pappa tycktes i dra sig till minnes när vi talades vid i telefon att han eventuellt kunde sagt det någon gång igår, när de var barnvakter. Ordförrådet utökas hela tiden och barnen tycks vara som små svampar när det gäller ord. En får passa säk för va en säjer.


Aldrig i livet trodde jag att en konstsnöanläggning kunde vara så trevlig som den i Landvetter. Jag har naturligtvis bett Peter att blogga om skidåkandet idag igen, men han finner det här med inlägg mer som ett tvång än ett nöje. Annat blir det när han åker till Järvsö på torsdag. Då ska jag tvinga på honom min nya kärlek - ni vet den där blå. Ett inlägg om dagen kräver vi, eller hur? En resa måste skildras på nätet, när möjligheten finns. Aldrig i liiivet något att diskutera.

När Peter körde varv efter varv på konstsnön provade vi pulkorna och konstaterade att det nog är dags att byta till snowracer. Hilda tog några stapplande steg på sina små skidor under Einars avundsjuka tillrop, men när han fick prova hann jag inte sätta fast andra skon förrän han var mer än nöjd. "Inte åka!" Aldrig i livet hade förmodligen varit en ännu mer passande fras, eftersom hans ögon utstrålade ett visst mått av panik när han satt fast, men kanske kan han tänka sig att försöka igen snart. Mest nöjda var barnen förmodligen när de mumsade plättar i klubbstugan. Det är inte mycket som krävs. Kanske är det oftast plättar som krävs...

På eftermiddagen kom Carola och bokstavligen överöste oss med presenter. För oss hade det räckt med enbart hennes besök som väl handlade om minst 18 mil fram och tillbaka. Två böcker, Hemliga Pappan och Den som inte tar bort luddet ska dö, en biblioteksnalle till Einar och fingerfärg till Hilda gjorde oss i alla fall rikare på både skratt och upplevelser - upplevelserna mest när Hilda använde sin present.
Böcker och presenter till barn finns det ingen som slår Carola på och dessutom har hon ett antal andra goda sidor. Barnen älskar henne men att vinka hejdå till Carola - aldrig i liiiivet!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Vad skojigt: Victor har samma retro-body med giraffer - och samma blàgrà mössa! Jag brukar ladda upp pà Lindex när vi är hemma (HM har jag ju i samma hus som jag jobbar:-) och sàg till min stora lycka i julas att de nu har en fem myror-kollektion!
Vi var ocksà ute och àkte pulka igàr, i vàr lilla trädgàrd...

Marie sa...

Två lookalikes då! Lindex retrokläder är verkligen fina, de brukar också ha en kollektion av fem myror. Hilda hade dem hela tiden i höstas; elefantklänningen och elefantbyxorna. Finns säkert med på en hel del kort på bloggen.