onsdag 4 februari 2009

Läxa: miljöbeskrivning

En klass jag undervisar har följande läxa till i morgon:
Gör en miljöbeskrivning utifrån dina fem sinnen! Beskriv ett rum hemma eller gå till ett ställe utomhus. Vad ser du? Vad hör du? Vad känner du? Vad luktar det? Hur smakar det?

Dagens utmaning för egen del blir att göra en beskrivning över en del av min hemresa:

När jag går av bussen snöar det ymnigt. Jag sneglar på mobiltelefonen, bara några minuter kvar till tåget ska gå. Fingrar på inlämningskvittot i fickan och tänker på armbandsklockan som ligger i en påse på Ur&Penn. Sista chansen att hämta den nu på flera dagar, småspringer genom nordstan, sicksackar mellan människor på väg någonstans. Brödbullarna från sista lektionen skumpar runt i väskan, och små pustar från det penslade ägget når mina näsborrar då och då. Pulsen ökar för varje steg. Tvärstopp, fram med lappen till kassörskan som ler frågande - du ser ut att ha bråttom? Kortautomaten är fruktansvärt långsam, ett nytt försök och jag får en torr smak i munnen, gör en signatur, vänder helt om med klockan halvt om handleden. När jag cirklar runt människorna som står i små grupper här och var eller skyndar fram på väg hem knäpper jag till, kastar en blick och inser att jag är ännu senare än vad jag trodde. Det rör sig om sekunder nu. Utanför nordstan faller snön, skorna är hala i backen, springer genom centralstationen, snabbt upp på tåget. Upp med tågkortet, ner på ett säte, handen i väskan. Fukten från bröden har spridit sig ända in till den lilla blå. Grabbar tag, startar, bekräftar och gör mitt första blogginlägg någonsin som är på resande fot.

Ja, jag måste ju hinna före Peter som tar med sig lilla blå till Järvsö imorgon för att blogga om vinterträningen.

Och med en målande beskrivning behövs inga foton eller?

2 kommentarer:

Linda sa...

HÄRLIG BESKRIVNING, trodde nästan att jag sprang bredvid dig;-)KRAMIS

Marie sa...

Tack Linda! Vad roligt skrivet, ÖNSKAR att du faktiskt sprungit bredvid mig! Stor kram