tisdag 13 april 2010

Ord, bild och framtiden

Efter fotomässan i helgen går både Peter och jag med diverse fotofunderingar. Medan Peter grunnar på olika objektiv, funderar jag mer åt det yrkesverksamma hållet. Hur man skulle kunna arbeta mer med foton, för det är så himla fascinerande. Jag grunnar på faktaböcker för barn och frilansreportage i tidningar, försöka göra hemsidor - som om det inte räcker och blir över att göra i ordning familjens fotoalbum eller beställa fotoböcker.

Jag tror att det är bloggen som har förstört mig. Den har fått en att intressera sig för samspel mellan text och bild och gjort mig biten av att förmedla något till andra och skriva av sig.

Fast det är väl inte att bli förstörd att man funderar över yrkesliv och vad man vill? Drömmen vore en kombination av allt som känns roligt och inspirerar en. En kombination av arbetet jag har med arbeten jag kan få - om det vill sig någon gång... läs om jag lär mig photoshop, kommer in på litterär gestaltning, börjar fixa till en hemsida åt företaget eller kollar upp luckorna inom facklitteratur för barn.

Kan inte människan koncentrera sig på att föda barn, bara? undrar du kanske. Jo, tanken slår mig också. Men eftersom jag inte syr gardiner den här gången är det väl det här jag gör istället. Säkrar familjens framtid i tanken. Eller dagdrömmer.

Inga kommentarer: