torsdag 22 april 2010

En virkad dröm

Spenderade timmen från att jag kom hem från jobbet tills jag skulle åka på vattengympa med att leta efter virknålar.

Varför undrar du kanske. Därför.

Det är så mycket som ska inspireeeera nuförtiden. Och nu har jag dessutom insett att det behöver röjas lite varstans hemma, inte bara vanliga tvättvikningen eller en behövlig fönsterputsning.

Handarbetsgömmorna är visst fler än fingrarna på ena handen. Korgen bredvid symaskinen. Lådan i bokhyllan. Kartongen i klädkammaren. Det gamla syskrinet på ben från Peters faster som står i sovrummet. Mormors gamla symaskin med tillhörande utdragslåda. Små nystan som ramlar ur. Trådrullar. Hopvikt korsstygnsväv. Halvsydda broderier. En halvfärdig halsduk i grovt garn runt ett par grova stickor i en papperskasse. En katt-tass som plötsligt är där och petar bland trådrullar och nystan.

Herregud. Jisses.

Så till slut, i en liten mormorsblommig tillika mormorssydd väska med diverse småsaker... Där ligger det en tunn virknål, storlek 1. Antagligen helt fel storlek, men cupcakes i miniatyr kanske inte är fel?

Är det vad jag ska roa mig i helgen? Jag vet inte, men är grymt sugen. Alternativet är att höra om svärmor har större virknålar att låna ut, eller att vänta tills mamma kommer hem från Teneriffa.

Med vänlig hälsning: en nygammal hobbyvirkare.

Inga kommentarer: