lördag 9 januari 2010

-Vad är du för en brud?

-Jag är en Hallelujabrud!
var kanske en av kvällens bästa repliker, i alla fall om man sållar från scenens rappheter under den fantastiskt underhållande Guys and dolls.

Jag hade så mycket önskat få ta foton på underbar koreografi och ljussättning, sång, effekter eller bara alla intryck som man visserligen inte kan fånga på bild. Tyvärr var fotografering förbjuden och jag är nog smått handikappad utan kamera.

Det grämer mig, med färgerna när alla var inne på scen, gråskalor och så något klatchigt rött, och på ett annat ställe grönt, fast åt seriefigurhållet - som tecknat och ändå elegant. Att gömma allt inne i huvudet räcker ju tyvärr ibland bara lika långt som närminnet nuförtiden.

Vad man kan gömma inne i magen efter en kväll på Basement är desto mer och där kunde man plåta fritt.

Eller vad sägs om de här olika fiskrätterna?
Hälleflundra med gratinerat ostron, pepparrot och potatiskaka med ansjovissmör
Torsk och räkor från Smögen, grillad sparris, rostade pinjenötter samt frasigt lantägg och champagnevinäger
Eller italiensk maräng doppad i flytande kväve?
Ja, efter den här dagen är åtminstone jag en hallelujabrud. Och det var inte ens vår bröllopsdag som firades, utan mina föräldrars. Vad lyckat det blev!

3 kommentarer:

Carola sa...

Vilken toppenkväll, skoj att du blev frisk nog att var med.

Sanna sa...

måste smakat mycket bra efter magåkomman... dessutom väldig snygg uppläggning. Varför får man aldrig till det så fint hemma :-D

Marie sa...

Ja, det var verkligen tur att jag hann friskna till, precis dessutom.

Att man aldrig får till det så snyggt hemma kanske beror på att man inte serverar så många rätter och så lite åt gången - borde det inte vara lättare att lägga upp mycket mindre bitar? Eller så har de DET helt enkelt... någon sorts konstnärlig ådra inom kockeri:)