måndag 25 januari 2010

Fäst vid infiltratörer

Det här med infiltratörer är ett ganska nytt fenomen för mig och vansinnigt intressant. Kanske började det när jag kom över "Tre sekunder" av Roslund och Hellström. Nu är det definitivt bäst på TV i veckan att se Joel Kinnaman spela infiltratören Frank Wagner om söndagskvällar i Johan Falk-filmerna. Först idag förstod jag att det finns en verklig infiltratör som gett idéer till alla filmerna, Peter Rätz.

Jag vet inte vad det är som gör det. Förmodligen att de jobbar för polisen och ger oss inblick i kriminella kretsar på ett sätt som får en att baxna inför verkligheten. Dessvärre på bekostnad av sina egna liv, sin framtid och kanske ganska ofta för att rentvå sig själv eller skipa rättvisa. Peter Rätz fick ett pris på sitt huvud, ett liv utomlands som är så osäkert att han ständigt behöver flytta, ersättning som förmodligen inte täcker kostnaderna, och hela sex filmer baserade på hans berättelser som fortsättning på en redan färdig filmföreteelse.

Som sagt, jag ser fram emot söndagskvällarna. De ger mig visserligen sömnproblem och en lätt infiltratörsnoja/mani. Men det är förmodligen precis vad man behöver i mörka och kalla januari.

Inga kommentarer: