onsdag 27 januari 2010

Ändrat fokus

Det är en sån här dag idag.

Eller sån här om man ändrar fokus och det gör man inte så sällan, när det gäller det mesta.

Som på jobbet. Sedan jag ändrade fokus kan jag arbeta hemifrån ibland. Det hade inte gått i skolans värld, med en hop elever i släptåg. Idag arbetar jag hemifrån eftersom jag har ändrat fokus.

Nu fokuserar jag på dokumentation, egenkontroll, systematiskt arbetsmiljöarbete och skriftliga rutiner för vissa delar på företaget. För första gången i mitt yrkesverksamma liv kan jag tänka meningar till punkt, börja på något och inte sluta förrän jag själv vill utan att bli avbruten. Det är nästan förunderligt skönt. I alla fall när jag är på jobbet.

När jag arbetar hemma idag måste jag fokusera på Morris ibland. Eller så kan man säga att han tar fokus ifrån mig när han far runt som en galning, välter ner en kruka eller trampar på tangentbordet.

Men när jag går ut för att sopa bort lite snö och ta in posten är han en rolig fokuspunkt. Han kissar lite.

Sen står han och väntar på trappan tills han får gå in igen. Då kan han fortsätta störa mig i mitt arbete, som om det är det som är hans arbete. Ett ganska fokuserat arbete, det får man ge honom.

2 kommentarer:

storskrutten sa...

Jag saknar katt. Han är ju så söt lille fisnissen.

Marie sa...

Tihi... ja lukten känns ju inte genom bloggen:)