lördag 16 januari 2010

Bästa semlereceptet - på begäran

Visst har man ett alldeles särdeles mumsigt recept på semlor. Visserligen är det samma som på svenska mjölpaket men vad hjälper det Sofia som inte bor här?

Här kommer vår favorit:

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
drygt 1 dl socker
2 tsk stötta kardemummakärnor
1,4 l vetemjöl

Smält smöret i kastrull och häll över mjölken. Låt blandningen bli fingervarm. Smula ner jästen i en degbunke eller ännu hellre assistenten. Tillsätt degspadet, salt, socker, kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta degen med muskel- eller maskinkraft i minst 5 minuter.

Låt jäsa 30-40 minuter.

Knåda och dela på 25-30 bullar. Rulla varje del till en boll och lägg att jäsa på plåt 30-40 minuter till. De blir fina att pensla med ägg strax innan gräddning och om man vill ha en nyare variant kan man ta pärlsocker och hackad mandel högst upp som fäster i ägget. När jag bjöd på jobbet hoppade jag över momentet äggpensling eftersom det var så många bullar och för att det ändå inte syns under florsockret.
Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter i 250 grader.

Låt svalna på galler och gör under tiden gärna en egen mandelmassa, förslagsvis på 1 dl mandel och 1 dl socker som du kör i mixer tills det är så finfördelat du vill. Häll i en skvätt grädde för att få det mer krämigt och bred sedan på det på de bullar du tänker servera direkt.

En kompis till mig tipsade om att klippa ut trekantiga lock i bullen (hennes föräldrar hade bageri i många år och godare semlor än deras fick man leta efter). Då får man dessutom ett lagom hål att fylla med mandelmassa. Jag tycker ändå att det är lättast att skära ut locken och gröpa ur med sked. När jag bjöd på många skar jag bara och kletade på.

Glöm inte en ordentlig klick vispad grädde, på med lock med pärlsocker och mandel eller på med lock och sikta över florsocker. Voila!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Merci beaucoup!
Men testet fàr nog vänta till nästa helg, för imorgon har Lisa beställt chokladtàrta :-)

Marie sa...

Lycka till!