fredag 23 oktober 2009

VAB del 5, Sann syglädje

Jodå, han sov idag också. Och när han var vaken var han en ivrig påhejare i projektrummet; vid symaskinen - i röran.

Vi har närapå fått en homestyling av vardagsrummet. Inga fläckar i soffan längre, inga gamla filtar, omatchade kuddar. Bara blommor och fåglar på svartaste bakgrund. Tänk vad tyg kan förändra sunkigt till fräscht!

Någon hade nämnt för mig att man kan sy kuddfordral väldigt enkelt i ett enda stycke med en omlottöppning och det gick verkligen på löpande band. Nu är det bara gardinerna till lekstugan som inte riktigt är klara, om inte Peter "lämnar in" något i provisoriska syateljén. När han läste gårdagens blogginlägg (ja, det var faktiskt inte när han såg sängöverkastet och väggskyddet) nämnde han något om att passa på.

Fast snart stänger jag för säsongen. Någonstans får man ju dra gränsen.

3 kommentarer:

Sanna sa...

Kuddfodralen lät intressanta, har du något bra sybeskrivning?

Marie sa...

Jag körde utan beskrivning. Först mäter man ut bredden för en kudde, sedan längden gånger 2,5 (framsidan, baksidan och omlotten) Sedan sicksackade jag och sydde en snygg kant där den kommer att synas (där man stoppar in kudden) Sedan la jag det avlånga tyget i knät, en kudde ovanpå, slog om tyget som det ska vara, nålade och vrängde, sedan behövde man bara sy i varje kant. Om det här är otydligt kanske jag kan blogga en beskrivning... Fast jag glömde ju fota:(

Sanna sa...

Jag tror jag förstår principen. Lät lite för enkelt bara :-D Tack för beskrivningen...