tisdag 27 oktober 2009

Inspirerande kurs i reflekterande läsundervisning

För en gångs skull går jag en riktigt bra kurs i skolans regi.

Den är bra för att föreläsaren är från NY, är oerhört pedagogisk och lätt att förstå.

Den är bra för att den börjar 8:30, innehåller kaffe och smörgåsfika 10:00-10:25, lunchpaus 11:45-13:00 och är slut 15:00, i tre dagar med lämpligt belägen lokal vid Järntorget där man kan välja och vraka bland lunchrestauranger och kollektivanslutningar.

Den är bra för att den får oss att tänka på ett nytt sätt som läsare, den ger tips om hur man visualiserar texter man läser, hur man kan jämföra och studera olika saker kring böckernas karaktärer, hur man arbetar med eleverna och hur man gör när man har läs-workshop.

Den är bra för att man får tips på minilektioner i läsning för en hel månad framåt.

Den är bra för att man med lagom jämna mellanrum får små pauser för att diskutera på svenska med den man sitter bredvid, och för min del råkar det passa perfekt med någon som ger nya infallsvinklar, alltid har en översättning om man missat ett ord och dessutom är väldigt trevlig.

Kanske använder jag mig av mina nyvunna kunskaper på eleverna i femman med till exempel en Read Aloud direkt efter lovet. Kanske kan jag genomföra lässamtal med åttorna när de skrivit färdigt deckare. Kanske använder jag framför allt tankesättet när jag själv läser - och skriver i framtiden. Idéerna finns i mångfald men ger mig egentligen inte inspirationen i skolan tillbaka. Så jag inspireras för livet. Kanske är det just det som gör kursen så bra.

Inga kommentarer: