torsdag 22 oktober 2009

VAB del 4, projekt Stora sängen

Med anledning av tidigare inlägg så visst, inte kan jag klaga på att jag aldrig hinner något, speciellt inte en dag som den här, när pojken växelvis sovit, växelvis tittat på utgrävningarna på gatan utanför med stora grävskopan.

Sedan i somras har vi sagt till honom att:
-Snart ska du också få en stor säng! Kanske till din födelsedag!
Och senare:
-Under semestern ska du få en större säng!
Och efter sommaren:
-När mamma fyller år, ska du snart få flytta till den stora sängen!
Och när mammas födelsedag passerat:
-När Hilda fyller år och vi har fixat färdigt med lekstugan, då ska vi göra i ordning din stora säng!

Nästan färdigt, sånär som på några krokar
Stackars pojk, måste ha tappat hoppet för läääänge sen. Vad vi har svikit honom... men det har varit nära länge nu. Hyllorna på plats, hälften av alla krokar uppe, överkastet klart utom på kortsidorna, väggskyddet klart utom öglorna.

Tre nålar har gått av i symaskinen. Jag visste inte ens att det kunde inträffa. När Einar slöt ögonen i soffan satte jag i stretchnålen (ja, det fanns faktiskt en sådan) och körde gasen i bott på symaskinen. Den förvandlades under vissa perioder till en racersymaskin och jag måste erkänna att flera saker ligger och väntar på att sys med sann skaparglädje. Jag hittade nämligen den idag, glädjen, kanske framför allt glädjen att bli klar med ett projekt som påbörjades för ett halvår sedan.

Och det blev klart! Pojken blev såå glad! Spjälsängen stod inte speciellt högt i kurs när projekt Stora sängen uppenbarade sig inom räckhåll. Lycklig satte han sig på överkastet, drog försiktigt undan och tittade på katterna på påslakanet, gled ner en stund och bara kände efter.

Det fanns en annan i familjen som tyckte att det här med svarta katter var väldigt snyggt, skönt och hemvant på något vis.

Nog blev Einar större, alltid, i den stora sängen. Nu ska han bara bli frisk. Alternativt lite halvdålig imorgon också så att jag kan trampa gasen i bott på syracern, och vi kan få en förnyad stil på soffan i vardagsrummet och gardiner till lekstugan. Det är mätt och klart nu, sicksacken inställd.

V ilket tyg
A nvänder jag i
B örjan?

V ad
A nnat än
B lommigt?

V aaaa? Jag hör inget.
A kta fingrarna nu, gasen i
B ott

V ård
A v
B arn

Ja, jag vet.

Inga kommentarer: