onsdag 3 december 2008

Vänskapens andra sida

När vi kom hem från Finland skrev jag om vänskap och nu har jag anledning att göra det igen. Igår fick jag nämligen en fantastisk present. En liten bok om vänskap, som fick ögonen att tåras när vännen satt mitt emot, men som jag senare i ensamhet kunde öppna för att läsa, begrunda och förundras. Naturligtvis funderade jag över min egen definition av vänskap men citaten i boken sätter finare ord på saken än jag någonsin skulle kunna. De här till exempel:


En vän är bron till en större värld.
Vi ser med deras ögon likaväl som med våra egna.
Vi lyssnar mer uppmärksamt, är mera eftertänksamma och kan utforska ett okänt land.
Vi behöver deras omtanke och vänlighet - och blir glada när vi upptäcker att de också behöver oss. (Charlotte Gray, f 1937)


Vad är motsatsen till två?
Ett ensamt jag, ett ensamt du. (Richard Wilbur, f 1921)


Och så ytterligare en av Gray, speciellt till dig Linda, som ett innerligt tack! Den här är mitt i prick även om vår vänskap är betydligt mycket mer än bara shopping.


Vänner är människor som går och shoppar tillsammans, som dyker in och ur affärer, och slutar utflykten med att äta smaskiga gräddbakelser med just precis tillräckligt med pengar kvar för att ta sig hem. (Charlotte Gray, f 1937)

2 kommentarer:

Linda sa...

Min kära vän!! Jag brast ut i gapskratt vid det sista citatet för jag kunde se oss framför mig och även Peter och Fredrik ojandes när vi kommer hem med stora kassar!!!!!! Du betyder så mycket för mig och det blir aldrig att man säger det utan dagarna går och man finns där för varann men glömmer av att uttrycka det! När jag såg denna bok så skrek den MARIE!! KRAM Linda

Marie sa...

Du är för gullig! Kan bara instämma i det där med att man glömmer att uttrycka! KRAM