måndag 30 november 2009

Pysseldag

Egentligen brukar jag uträtta mest ingenting om måndagarna. Dra täcket över öronen och låta barnen härja själva lite för länge. Vara på öppna förskolan och fika lite med andra mammor och barn. Sova middag en stund när barnen sover. Låta disken stå för att det blir så bråttom till simskolan och sedan tillbringa resten av dagen i bassängerna.

Det blev ingen vanlig måndag idag. Ingenting är som vanligt när julen står för dörren. Uppe före åtta, iväg på ärenden och sedan till öppna förskolan som hade pyssel idag. Pyssel kräver en hel del, inte minst av mamman som måste hjälpa lite här och lite där samtidigt som hon gärna vill pyssla lite själv.
Trägranarna blev riktigt fina, Hildas noggrant målad helt i grönt och Einars i en glittrig komposition som till och med inspirerade mamma.

Hem och sätta deg till lussekatterna innan matlagningen. När maten var uppäten och degen behövde jäsas lite till åkte mossan fram. Nej, nej, nej ta bort lite jord! Nej, nej, luta inte ljusen, skrapa inte ljusen, nej, inte slå Hilda med ljuset. Såååå ja! Fint! Bra med mossan, fina svampar. Ja, imorgon får vi tända ljusen. Tvätta händerna nu så ska vi baka lussekatter. Mamma ska skynda sig att göra klart den stora, nya.

På med förkläden, ösa upp degen, pudra mjöl framför barnen, visa, rulla... Och så fina lussekatter sen! Utan att förringa lärarkompetensen måste jag säga att de gott och väl mäter sig med elevernas lussekatter i år 5. Einars till vänster och Hildas till höger.

Lagom till Peter kommer hem åker de in i ugnen och vi tar en kopp glögg. Barnen sover och man kan insupa tidiga juldofter och glädjas över årets nydekorerade nyinköp: adventsljusstaken för tjockljus.

Snart dags för simskola. Hela höstens måndagar inarbetade i ett enda långt pysselsvep. Känner inte ens någon trötthet, bara adventsstämning.

4 kommentarer:

Ichrimo sa...

Jag skulle sträcka mig så långt att jag påstår att barnens lussekatter är mycket finare än de jag gör...

storskrutten sa...

jag vill smaka! hade tänkt att baka och frysa in lussekatter här, men jag vet knappt om det finns saffran att få tag på... här äter dom ju inte sånt. vi ses snart!!!!!

Marie sa...

Underskatta inte dig själv nu Christine!!! Karin, du kan va lugn, vi har frysen full:)

Amanda sa...

Å men ÅÅÅ
Dom är så S Ö T A.