torsdag 12 november 2009

Drömhuset

Jag hade en dröm som varade länge, länge tidigare idag. Ganska konstig var den och när jag vaknade kändes det som om den var sann.

Igår gick jag hem från jobbet med ont i kroppen och halsen. Sov mig igenom eftermiddagen, tills telefonen ringde efter tre timmar. Då trodde jag att klockan var halvåtta på morgonen. Idag gjorde jag samma sak fast nästan värre. Lämnade barnen på dagis, åt en äggsmörgås och sov sedan till halvtvå. Vaknade trött. Det kändes som om jag skulle kunna fortsätta sova hela dagen.

I drömmen flyttade vi till Skövde. Till ett hus med en enorm gräsmatta med världens vackraste utsikt (måste varit uppe på Billingen?) och till ett perfekt renoverat hus. I drömmen kändes det helt rätt att sälja huset vi bor i nu, flytta barnen, byta ut vårt liv.

Men aldrig i världen skulle vi väl kunna byta ut huset och tomten som från allra första början var en skog, sedan ett kalhygge, sedan ett stenröse i många månader, ett stenröse där Peter friade, sedan ett träskelett med klantiga snickare, sedan... så småningom vårt alldeles egna hus där vi bestämt allt, målat och snickrat, anlagt en trädgård, en altan, en balkong, ett garage, en stenlagd uteplats, ett potatisland och gurklådor, spaljéstaket och rosenrabatt, ett hus där våra barn gjorts och fötts och växt upp, där vi har minnen till varenda tapet och dörrhandtag.

Knappast att vi skulle byta ut det. Visst, jag var lockad i den där sköna drömmen, men kan inte ha varit vid mina sinnens fulla bruk. Vi bor ju i drömhuset nu! Måtte jag bli frisk snart.

Inga kommentarer: