söndag 14 juni 2009

En himla bra fråga

Det började med att jag brukade fråga Hilda vad det bästa hade varit på hela dagen när hon skulle gå och lägga sig på kvällarna. Hon var inte gammal när hon kunde svara på det. Man fick en chans att upprepa dagens händelser och förhoppningsvis fick man se världen mer ur hennes perspektiv.

Nu har hon slutat svara på den frågan. Hon bara stönar "jag veeeet inte" och önskar att man läser mer ur Madicken i stället.

Men eftersom det är en så himla bra fråga har vi börjat ställa den till varandra istället. "Vad tyckte du var roligast på festen/bröllopet/eller vad det nu är vi har gjort?"

Historiens vingslag slog i det gamla pottmakarhuset i helgen. Släkten var inbjuden och släkten var arrangörer. Hela gården andades fest. Barnen lekte, trädgården vackrare än någonsin - ja hela huset också, som varit i släkten K sedan 1859.

-Vet du vad jag tyckte var roligast Peter? Att äta all den goda maten! Det vattnas i munnen bara jag tänker på det.

-Jag tyckte fyrverkeriet var VÄLDIGT trevligt, få komma ner till den gamla delen av tomten och samlas, där vi brukade ha grisfesterna.

Jag förstår honom inte, men kanske förstår han mig. Ungefär så känns det, kanske för honom också. Se världen mer ur någon annans perspektiv, förvånas, fundera. Himla bra fråga.

2 kommentarer:

Linda sa...

Ser ut som ni hade det riktigt mysigt!! Nu har jag uppdaterat mig vad som har hänt i er värld senaste veckan!!! Har tagit MASSA kort som du ska få se snart!!! Vi har haft det så underbart på semestern, rekommenderar absolut Pegasus hotellen. Så lyxigt o avslappnat. Nästa gång det blir semester blir det två veckor helt klart!! KRAM

Marie sa...

Jajamen vi har haft det bra men ni har förmodligen haft det bättre! Letar du upp en prisvärd tvåveckors hänger vi med nästa gång... KRAM