onsdag 10 juni 2009

Den blomstertid nu kommer...

Idag har jag släppt min fjärde niondeklass på skolan - inte dåligt jobbat, va? Ungdomarna som gick ut idag har jag bara haft en termin och det behövde inte bli så blödigt. När de entrade klassrummet vid halvtio i morse fick de jordgubbar, cider och salta pinnar och en stund tillsammans innan de skulle tåga in i sporthallen till marchorkester.
På deras stolar hade min kollega lagt ut brev som de skrivit från sig själva i 6:an till sig själva i 9:an och det var under muntra utrop de läste och konstaterade att de mognat betydligt på fyra år. En kille skrattade högt och delgav oss en del av innehållet:

-HA HA HA! Jag kunde inte ens stava till moped i 6:an! Jag stavade med ETT p!

Ett citat till den lilla boken jag lagt ut på personalrummet, YES, det är ju alltid roligt! Men den retoriska frågan: VAD har han lärt sig under de här fyra åren? är inte riktigt lika glädjande.

Vid betygsutdelningen körde vi Rikard Wolffs Solkräm. Träffsäker och alldeles underbar, även om man inte vet det när man är 15 år.

2 kommentarer:

Carola sa...

Jag hörde Solkräm på radion igår, den är helt perfekt. Fast då var det inte med Wolff utan med Gert Fylking.

Marie sa...

Gert är kanske inte fel heller!