onsdag 24 juni 2009

Boende med havskänsla

När det fina vädret började för några dagar sedan ringde jag Peter på jobbet och frågade om han inte kunde komma hem snart och hissa segel.

Ha! Som om vi bodde på en båt.

Skämt åsido är jag fantastiskt nöjd, även om det är inköpt på Bauhaus och kanske inte har rätta havskänslan. Vi är ju faktiskt på land(et) och har det för att skugga oss med, inte ta oss framåt.Sommaren 2003 reste vi från Florens och ner genom Toscana för att så småningom hamna på Sicilien efter diverse tåg- och bussrutter. Ett av de första stoppen efter Florens blev Montepulciano som också kallats Toscanas skepp. Föreställ dig vidsträckta landskap, vindistrikt och böljande gröna kullar och gör det så innerligt att du ser ett hav istället för det där gröna, böljande, vidsträckta för egenskaperna blir liksom nästan desamma när du tänker efter... och mitt ute i ingenstans, i det böljande, reser sig den historiska staden som ett skepp över nejderna.

Ja, på tal om att bo på en båt fast ändå på land. Montepulciano var visserligen otroligt mycket mer exotiskt, men jag tror att vi har närmare till sjön. Får nog säga som Ledin istället: Ljusblåa daaaaaaagar... seglar förbi.

2 kommentarer:

Carola sa...

Jag tycker att ni har det ljuvligt hos er, ska försöka komma och hälsa på.

Marie sa...

Tack för det! Du vet att du är välkommen:)