tisdag 1 september 2009

Nåt gick snett

någonstans bortåt 18:30 på IKEA.

Peter och jag står och skalar och skär äpple efter äpple efter äpple senare på kvällen. Det går nästan snabbare att skala när man är ilsken.
-Har inte du misslyckats idag då, fräser jag över äppelskal och kart. Har allt du gjort varit så himla lyckat?
-Ja, jag tycker faktiskt det. Peter är nöjd, både med sin dag och med sitt svar. Snart är han även färdig med sitt äppelmos.

Jag åkte till IKEA med ett antal tusen att spendera och en lista på vad jag skulle köpa. Allt flöt på i varuhuset, ja förutom dessertskålen på fot som gick sönder i min kasse. Bäddmadrassen slet och släpade jag in i bilen. När jag kom hem slet och släpade barnen den också och sen slängde de sig i den, säkert 100 gånger. Allt som stod på kvittot läste jag upp för Peter och förundrades över hur lite det kostade. Ungefär 400-500 mindre än vad jag räknat med. Oförklarligt, men bra.

När barnen somnat släpade jag upp den på övervåningen. Äntligen skulle vi slippa ligga i skarven, äntligen skulle vi ha en stoooor bäddmadrass. Jag plockade fram nya lakan och klippte upp förpackningen till madrassen. Med mycket möda placerade jag ut den. 20 cm saknades. H-vete.

Är det konstigt att jag är sur ikväll? Är det konstigt att jag är sur när vi försökt tejpa igen plasten men inte riktigt lyckades, försökte få in den i bagagen på bilen utan att få någon svart fläck på det fina fina vita som inte är vårt, är det konstigt att jag är sur när jag måste stå och förklara mig imorgon i reklamations- och återlämningsdisken och komma hem sent till barnen igen, slita, släpa, kanske upptäcka att alla i rätt storlek är slut?

Förmodligen får jag dålig nattsömn också, på de gamla madrasserna. Om jag inte är för trött för det av allt släpande.

Och i köket står sylt- och saftkillen och lyckas med sitt äppelmos.

6 kommentarer:

Amanda sa...

Nej nej nej
frustrerande MEN
don't sweat the small stuff
(and it's ALL small stuff)

Carola sa...

Det som inte dödar oss gör oss starkare...

storskrutten sa...

hela syftet med ikea är att man ska misslyckas så att man tvingas åka dit igen och luras att handla ännu mer skräp...

men jag håller med, det är bland det mest irriterande som finns!

Marie sa...

Tack för supporten... Jag tror jag spinner vidare på IKEA idag. Det känns så oändligt mycket lättare nu när det där är i dåtiden...

Sofia sa...

Ursäkta men det var faktiskt väldigt roligt (har till och med en liten tàr i ögonvràn men det kanske är för att jag är trött) och PRECIS samma grej som jag skulle göra och som maken ALDRIG skulle göra för han dubbelkollar allting 18 gànger. Som tröstpris tycker jag du kan fà en ta en extra liten runda pà köksavdelningen imorgon och köpa dig nàgot fint :-)

ps säljer de fortfarande varmkorv för fem kronor?

Marie sa...

Det blir tyvärr ytterligare en tur. Får väl köpa en tröstkorv men jag vet inte om jag gillar smaken riktigt...