söndag 27 september 2009

Det stora Lyftet


-Vad var det roligaste idag?
Hilda ligger med huvudet på kudden, ler.
-När de lyfte lekstugan! Vad tyckte du var roligast, mamma?
-Jag tyckte också det.
-Och mer?
Jag funderar.
-Jag tyckte inte att något mer var lika roligt som det.
Vi är rörande överens.
Förberedelserna hade varat hela dagen. För Hildas del innebar det en modell i trä, som en vision att förverkliga. Efter att ha studerat bondgården länge och hört att pappa ringde runt för att få ihop bärhjälp undrade hon:
-Vårt stora hus då, vem lyfte dit det?

För pappan handlade det om de sista perfekta spadtagen, plankor att dra på och starka armar att förlita sig på.

Det gick så fantastiskt bra! Vilket samarbete, teknik... och aldrig har vi väl haft så många karlar i snickarbyxor på tomten.
Ikväll har jag målat och målat tills luftrören är alltför fyllda av ångor från färgen och det sticker i halsen. Det kunde inte hjälpas. Nu är det bara en dag kvar att förbereda på, innan 4-årsdagen. Imorgon är det inredningsdags!
Kanske, kanske kan du få en tjuvtitt i morgon kväll innan födelsedagsbarnet.

2 kommentarer:

Linda sa...

Ser ut som ni klarade det riktigt bra utan oss! Nytt rekord för din sida idag eller??? 43 besökare idag nu när jag är inne 22.20! KRAM

Marie sa...

Det gick ändå!!! Till vår stora lättnad:) Det blev 45 besökare totalt, kanske rekord? Någon annan måndag var det också över 40 i a f. Måndagar är tydligen mesta datordan:) KRAM