tisdag 8 september 2009

Det kom ett sms

från Finland.

Det löd:
Hej. J kom hem med en sjuhelvetes massa gurkor. (svär hon inte ovanligt mycket, min kommentar) Har inte du ett gott recept på inlagd gurka?

Jorå Karin! Jag letade fram det i Hemmets kokbok. Dessutom hittade jag ett gammalt album med en gammal bild på de goda gurkorna i de fina gurkburkarna. Numer hinner jag inte med sånt, och så har jag inte odlat gurkor i år. Ska nog prata med sylt- och saftmannen om det till nästa sommar.

Lailas inlagda smörgåsgurka i skivor
Det här är en knaprig och god gurkinläggning, eftersom gurksaften dras ut ur gurkskivorna av den mycket koncentrerade ättikslagen.
2 kg Västeråsgurkor (ca 30-35 st)
SALTLAG:
3 l vatten
3 dl salt
ÄTTIKSLAG:
4 dl ättiksprit
1 kg socker
2 msk gult senapsfrö
dillkronor, väl sköljda

-Borsta och skölj gurkorna rena.
-Blanda saltlagen i ett stort kärl. Lagen ska täcka gurkorna. Rör så att saltet löser sig.
-Lägg ner de hela gurkorna i saltlagen och låt dem ligga i 12 tim. Lägg en tyngd över, t ex en tallrik, så att gurkorna täcks helt av lagen.
-Ta upp gurkorna ur saltlagen, låt dem rinna av och skär dem i 3-5 mm tjocka skivor. Saltlagen ska slås bort.
-Blanda ättikan och sockret till ättikslagen i en stor bunke som även gurkan får plats i. Det blir en tjockflytande blandning och sockret löser sig inte. Lätt i gurkskivorna och rör om då och då tills sockret löst sig.
-Lägg en sköljd dillkrona i botten på varje glasburk. Fyll burkarna med den skivade gurkan och ättikslagen. Strö till sist över senapsfrön och lägg på en dillkrona.
-Sätt lock på burkarna och förvara svalt. Gurkorna är färdiga efter ca 3-4 veckor.

Det är svårt att vänta de där 3-4 veckorna, det minns jag. Och förresten, Karin, så bläddrade jag fram ett par sidor i det där gamla albumet. Där hittade jag en riktigt skum tomte. Vet du något om honom?

3 kommentarer:

storskrutten sa...

Tackar så mycket för receptet!! Nu blir det inläggning så det står härliga till! J kommer ha extremt svårt att vänta 3-4 veckor :)
Tomten känner jag inte igen. men jag har hört att tomten bor i finland...

Carola sa...

Det receptet fick jag en gång, helt underbart, den som väntar på något gott...

Mystisk tomte, men ganska läcker...

Marie sa...

Vi väntar väl då, på både gurkan och tomten!?