måndag 20 april 2009

Hem till verkligheten och våren



Så är vi hemkomna, om än knappt. Planet var försenat igår kväll och stackars Jörgen som hämtade fick vänta till 2:00 innan vi kom ut från glasdörrarna på flygplatsen. Einar skrålade hela sin repertoar av sånger på vägen hem, precis som efter en riktig charterresa. Ja må han leva avlöste En sockerbagare som avlöste Pippi Långstrump som avlöste Bä bä vita lamm. Listan slutar inte där och det gjorde inte Einar heller för när vi kom hem tog han sig några varv på traktorn i vardagsrummet och köket. Hilda skrattade högt när vi gick in, och sedan slängde hon sig bakåt smått generad över att hon var så lycklig. Det var bara en som inte var glad att vi var hemma, åtminstone ville han tydligen inte att vi skulle tro det. Nä, vi borde nog skämmas en hel del som varit borta, enligt Sune. Han gled elegant undan när vi skulle klappa honom och satte sig vid dörren och jamade.
Eleverna tog ett steg tillbaka när de såg hur brun jag var, ställde frågor om vart jag varit och sedan ett steg framåt och skärpte blicken: "men näsan då? NÄSAN????" Jag sa att jag funderat över om jag skulle säga att jag ramlat på en vågsurfingbräda och undrade om de ville veta vad jag egentligen gjort. De flesta nöjde sig faktiskt med det svaret. För övriga berättade jag om munsåret som valt att sätta sig på näsan.

Vi har avverkat simskola, där ögonen blev ännu grusigare än de redan var efter de tre futtiga timmarnas nattsömn.
Och medan barnen hjälpte mig att packa ur resväskorna och "sortera" tvätten plockade Peter fästingar på Sune som mjuknat en aning. Efter det lät han till och med Einar klappa honom. Fästingarna spolade vi snabbt ned i toaletten, men i mina tankar finns de som en varning inför kommande högsäsong. Sune ska få medel i nacken mot dem men han bär med sig dem in till oss.

Kanske får man väl ändå se dem som ett vårtecken. Och våren verkar sannerligen vara i full knoppning. I vår trädgård blommar flera olika sorters gula blommor och Peter funderar över hur han ska fylla gräsklipparen med bensin utan dunk. Fatta att gräsmattan redan växt sig lång!

Det ÄR skönt att vara hemma!

Inga kommentarer: