fredag 9 januari 2009

Lustfyllt skrivande

Skrivande som inte utgår från lust blir sällan framgångsrikt. Jag läste meningen i dagens GP när jag just vattengympat, satt med en stor frukostbricka och en livs levande trubadur framför mig. Det var ett sådant där ögonblick som man samlar på, behaglig till mods i kropp och själ, med både arbetsdag och helg inom de närmsta timmarna. Det är roligt att börja jobba igen och jag önskar att jag kunde ha ett jobb där jag fick skriva mer. Eller bara en sådan sak som att ha ett eget kontor. Knappast något som gäller för oss kommunalanställda.

Vi gjorde miljöbeskrivningar idag och jag skrev egna exempel på tavlan men det är inte samma sak. Jag vill skriva en bok! Små manus ligger här och där, men hur ska man kunna sätta sig? Ska jag ge mig sjutton på det bara? Göra det samtidigt som nattandet av barn, sorterandet av tvätt, rättandet av elevtexter? Eller ska jag bara fortsätta drömma? Mitt skrivande skulle definitivt utgå från lust.

3 kommentarer:

Linda sa...

Gör det!!!! Hinner du blogga så hinner du det också eller istället för bloggen!!! Kram

Marie sa...

Tycker du det, vad snäll du är! Men ärligt talat...istället för bloggen? Trodde ingen av läsarna kunde leva utan den:)

Linda sa...

Det vill vi inte heller, men viktigare e ju förstås att du gör det som känns rätt inom dig!!! Förresten, om du åker kollektivt har du ju lite tid där med;-)