tisdag 11 november 2008

Läsupplevelse utöver det vanliga

Nu gör jag en chansning och skriver ett inlägg med 1-åringen i knät. Det får bära eller brista, det måste berättas:


Jag har haft en läsupplevelse utöver det vanliga. Det började nog för flera månader sedan när jag först kikade in på Amandas blogg. Något fick mig att vilja läsa mer, och mer. Jag klickade på bloggen varje dag, började kommentera inläggen och fick svar och beställde hennes bok "Styggelsen". Boken klamrade sig fast vid mig precis som handlingens övernaturliga Singa gjorde vid livet, ville inte släppa taget. Det här var verkligen litteratur av det otäcka slaget, som tränger sig på, som jag inte vågade läsa ut igår kväll utan sparade till frukosten för att samla mod. Vilket språk! Det ville inte heller släppa taget, magiskt! Miljöerna beskrivs så att man känner sig närvarande, mitt i det otäcka, ondskefulla hela tiden. Målande beskrivningar som lämnar tillräckligt mycket över åt läsaren för att tillverka egna bilder - hemska sådana om ondskan som kan bo i en människa. "Full av färg och karaktär" har någon beskrivit den, vilket jag kan instämma med även om jag personligen ser färgspektrumet i miljoner gråbeige toner i sjukhusets källare på den västgötska slätten.





Bloggen heter "Alla har en bok inom sig" men jag hoppas att Amanda har fler. Nu kallar barnen.

Inga kommentarer: