tisdag 12 maj 2009

Att dra en parallell

Mellan 15 och 18 idag genomled jag en föreläsning som handlade om hur vi ska undervisa mer målrelaterat och göra eleverna mer medvetna om målen.

Bilden är passande på två sätt; dels illustrerar den hur jag kände under en del av föreläsningen, dels illustrerar den hur totalt omedveten Einar är om sitt mål.
Under de inledande minuterna, det vill säga strax efter 15 satte föreläsaren likhetstecken mellan
kvaliteter av kunnande
och
nivåer av förståelse
Det här med ord... jag kan fortfarande inte släppa det. Är det verkligen samma sak? Någon?

2 kommentarer:

Sofia sa...

Jag förstår inte ens vad kvaliteter av kunnande betyder?
Kan man klassa ett kunnande efter hur kvalitativt det är??
Att det kan vara mer eller mindre kvantitativt kan jag förstå, men kvalitativt?
Men jag kanske har tappat för mycket svenska. Eller sà är jag bara korkad.
Màste nog fundera en stund. Utveckla gärna!

Marie sa...

Utveckla... ah! Jag blir bara tokig av alla kunskapstermer... Frågan är om inte alltid alla ord om elever borde handla om kvalitet istället för kvantitet. Men jag vet verkligen inte. SUCK