lördag 1 januari 2011

(Säll)skaplig nyår

-Vad gör jag för inlägg om nyår? säger jag till Peter på hemvägen längs E6. Maten eller sällskapet?
- Sällskapet, svarar han tveklöst.

Okej. Inte om deras nya toppfräscha kök med marimekkotapeterna. Inte om hummersnittarna, oxfilén eller chokladmoussen med citrus och grand marnier.
Sällskapet. Tror bestämt jag saknar ord om sällskapet.
-Vad skriver man om sällskapet?
-Jag vet inte, skrattar han. Det var väl som vanligt. Mer barn denne gången. Annars som tidigare nyårsaftnar. Skriv att det var trist och att vi hoppas på bättre nästa nyår... Bekant på något sätt?... Första Skåne-nyåret.

Aaahh, äntligen. Han börjar spåna.

Men han tystnar och jag kan nog inte tänka ut något. Det var för mycket gott igår.

Ett förbaskat trevligt sällskap helt enkelt. En förbaskat trevlig nyårsafton.

Inga kommentarer: