lördag 10 juli 2010

Gubbar upp över öronen


Som sig bör när man är på sssshlätta var vi och plockade jordgubbar igår. Albert/Arvid/Tage/Prinsen lämnade vi hos mormor och morfar så att vi verkligen skulle kunna ligga i längs raderna. 10,5 kg fick vi ihop efter avdrag vid vägningen (t ex behövde vi inte betala för Einars lilla hink med redan rensade gubbar).

Idag har jag rensat så fort jag fått tid över men hittills ändå inte tagit mig i genom alltihop. Peter häller flädersaften på flaskor så att grytan blir ledig - och kanske någon gång runt midnatt blir det färdig jordgubbssylt med lite bonnatur. Utanför dörren är dessutom alla vinbär mogna på en och samma gång.

- Du gillar väl det här med att sylta och safta, säger jag till Peter när han ser matt ut i blicken.
- Nehej, det gör jag inte. Men jag gillar sylt och saft.

Jag med. Inte så mycket att välja på då, va? Köpt är faktiskt inte att tänka på. Hellre kokar vi i midnatten.

2 kommentarer:

storskrutten sa...

Mums!! Får vi smaka när vi kommer och hälsar på? Och pojken ska väl ändå heta Arvid, varför bryta en fungerande tradition nu. Jag har ju namngivit dom båda andra...;)
Ska bli så kul att ses!!!

Marie sa...

Det finns här för er när ni kommer såklart! Förutsatt att du hittar ett ännu bättre namnförslag, förstås;-)