torsdag 7 oktober 2010

Kattliv

Igår visade Einar första tecknet på empati gentemot Morris.

Det var när Tage kissade ner i princip hela katten eftersom båda trängdes där på skötbordet när det var dags att byta blöja. Den förväntade reaktionen (både Peter och jag är ense om det) borde varit ett rått hånskratt, men Einar blev både olycklig och bekymrad.

- Oj oj oj... vi måste torka honom!

Den stackars katten satt redan i hallen och slickade sig när jag kom med handduken. Mest behövde golvet torkas eftersom pälsen droppat hela vägen från tvättstugan till hallen.

Senare på eftermiddagen letade Einar fram en Pelle Svanslös-film som aldrig tidigare intresserat något av barnen. Han var omåttligt fascinerad och bad att få se den igen idag. Han frågade hela tiden om vem Pelle var, vilken färg han hade på rosetten egentligen och om man kunde kalla honom för Kalle Svanslös om man ville.

När vi utrett alla frågor går jag upp för trappan till övervåningen. Jag hör Hilda väsa:
- Jag tror att alla är UTKLÄDDA Einar!

Einar verkar inte ha funderat på saken för Hilda får inget svar. Eller så vill han inte bli störd när han har hela huvudet fullt av katter.Och empati.

Inga kommentarer: