tisdag 19 oktober 2010

- Det finns en vits

med att göra efterkontrollen 11-12 veckor efter förlossningen, sa barnmorskan idag när jag berättade lite om vardagen. Man har kommit in i lunken och har inte så mycket av hormonkicken längre, fortsatte hon.

- Aha, svarade jag. Det är därför jag bara känner mig tröttare för varje dag.

Fast så här mycket energi har jag nog aldrig haft. Det verkar dessutom rentav skadligt.

Till mamma sa jag häromdagen att jag bara orkar ta det lugnt så här efter dopet. Inte göra något speciellt.

- Ta det lugnt, sa hon. Du har ju tre barn, det kan väl aldrig gå att ta det så lugnt.

Nej, man har omvärderat allt minst sagt. Men så jobbigt är det inte att dricka kaffe med en bebis i knät, när barnen väl är lämnade med rätt kläder på rätt avdelning, tvätten ligger i tvättmaskinen och disken i diskmaskinen och man själv har lyckats dra på sig ett par jeans utan sönderslitna byxknän. Snarare är det en guldstund.

I fredags pratade jag med en familj i Slottskogen som hade en rymmare på 1,5 år och två 5-månaders tvillingar jollrande i dubbelvagnen. I jämförelse borde jag inte vara trött överhuvudtaget.

Inga kommentarer: