måndag 7 februari 2011

Skrivövning och lite skrivtankar

Naturligtvis blev jag sugen på att göra Amandas skrivövning. Gör den du också eller ta del av min, vilket du vill.


Det här åstadkom jag på 6 minuter om någon klädd i grönt på ett café:

"Sakta och med omsorg spiller han upp kaffe till kvinnan i den gröna kavajen. När han böjer ryggen förnimmer han en doft som påminner om någon han känt tidigare, för längesen. Han ställer kannan på hennes bord, ser henne försiktigt i ögonen och säger:
- Hoppas det ska smaka!
Han passar egentligen inte alls in att arbeta på café. Alldeles för långsam, för det första. För... eftertänksam."

Det blir ingen roman av den, inte. Men det här med val av tempus och jag/tredjepersons-form... jag väljer visst ett mellanting. Presens och tredjeperson. Fast det gör jag inte alltid.

Mitt största problem i skrivandet är nog själva dramaturgin. Det är hur lätt som helst att skapa ett antal personer, men vad som ska hända dem är oklart. Och man kan inte precis börja skriva och låta det ge sig som en överraskning, man behöver ju ha det klart för sig hyfsat.

Fast nu borde man övergå till html och css, inför imorgon.

2 kommentarer:

blueunicorn sa...

Den ska jag också göra imorgon. Är alldeles för kass på action. Däremot blir det ett himla massa blurrande om karaktärerna och deras sinnesstämning och tankar. Kanske ska skriva om en klantskalle som kraschar två ljus för 2600 kr. Lycka till imorn och hoppas vi ses på babycafét!

Marie sa...

Ja, där har du en story! Vi ses en annan dag, när alla är friska.