tisdag 9 februari 2010

Vad är en spark?

Det kom några bilder på mailen idag, från barnens helg hos mormor och morfar. Med tanke på all is och snö i Stockholm så kanske den inte skilde sig så mycket från vår. Fast jag vet att det inte är sant.

För vi kunde göra allt det vi normalt inte kan; sova utan avbrott, prata till punkt, äta vad vi själva tyckte skulle vara gott när vi ville, gå på bio, dricka drinkar i en pianobar och breda ut dn över frukostbordet.

Hur som helst. Innan helgen berättade jag för barnen att jag hört att morfar hade tagit ner sparken från vinden. Hilda fick en förvånad uppsyn.
-Sparken?
Hur jag än förklarade tror jag att hennes bild motsvarade något helt annat än vad det var, det där med sparken.

Tursamt nog blev begreppet snart utrett. Tösen kom underfund med hur dessutom. Hur man skulle kunna sparka sig fram på sparken.

Tänk att man åkte på den förr, så fort tillfälle gavs. Var vintrarna så här då? Eller är det så att Hilda kommer att minnas det här och tro att alla vintrar var så här? Inte mig emot. Sparkåkning hos mormor och morfar borde alla vintrar innehålla.

2 kommentarer:

Carola sa...

I think its´called a Kick.

Marie sa...

Really? Och när man åker iväg, heter det Kick-Off då?