torsdag 11 februari 2010

-Är det säkert att du orkar

semlan INNAN vattengympan?

Peter ställer frågan när jag just ätit två portioner kreolsk fläskfilégryta som han verkligen fått till god smak på. En nybakt semla efteråt kan väl aldrig sitta fel?
-Jadå! Det blir värre om två månader, då ska jag nog inte äta precis innan vattengympan. Då ligger väl halsbrännan där konstant om jag inte missminner mig.

Bara att gå ner i det 34-gradiga vattnet får magen att åka upp en smula efter semlan. Känslan av att vara lite för mätt är påtaglig, men uppvärmningen går bra. En av de första övningarna går ut på att först ligga på mage i vattnet med armarna utsträckta, sedan dra upp knäna och på det viset vända sig över till rygg med armarna utsträckta. Torktumlarövning ungefär. Det är helt kört. Jag är för mätt. Hela passet fortsätter i samma stil. Lite för mätt. Magen lite för högt upp. Lite kräkkänsla. Fast skönt för kroppen om det inte hade varit för trycket uppåt.

Det var min nionde semla för säsongen. Den absolut sista innan ett vattengympapass. Fast fortfarande slukad innan fettisdagen. Är det så att fastan egentligen varar fram till den dagen? Någon som vet? I så fall har vi verkligen brutit mot traditionerna i år.

2 kommentarer:

Sanna sa...

Jag käkade hemmalagat mos precis innan jag var och simmade idag. Även om det inte involverade torktumlar-rörelser och bebismage så var känslan av att ha ätit sten som strävade mot botten rätt påträngande!

Marie sa...

Puh... låter inget vidare det heller. På mig strävade allt liksom upp, som om magen var full med luft som skulle upp till ytan, på bekostnad av eventuella matrester i vägen:)

Fast vi klarade oss rätt bra va?