måndag 7 november 2011

Simsalabim

På vägen till simskolan diskuterar barnen hur tråkigt det är att gå i simskola, där de sitter i baksätet. De är rörande överens.

Men Hilda säger ändå:
- Det är enkelt att simma hela bassängen. Man tar bara 10 000 simtag.

Efteråt är hon strålande glad och visar mig alla fyra simsätten, 25 meter av varje. Mer än vad jag klarar. Både fjärilssim och crawl är svårt att få till tekniskt. Men inte för henne. Och hon är sex år.

- Jag gillar ryggsim bäst, säger hon sedan. Då kan man andas hela tiden.

Einar är också uppåt värre på sin lektion. Han har nämligen en syrra som sitter och tittar. Så fort vi är i hörnet av bassängen som är närmast hennes stol doppar han huvudet extra långt ner under vattnet. Idag får eleverna prova simfötter. Plötsligt kan han också simma!

Sedan shamponerar de sig själva utan att protestera i duschen och tar på sig alla kläder samtidigt som jag klär på mig i omklädningsrummet. Inte ett gnäll, inte en protest och klockan är halvåtta på kvällen.

Jag är som ett frågetecken. Var är mina vanliga barn? De där som var så rörande överens om simskolans tråkighet.

2 kommentarer:

storskrutten sa...

Hej,
Vi är i skara mellan jul och nyår, vill gärna träffa dina exemplariska barn :) och dig och gamlingen förstås!!

Marie sa...

Åh! Skulle tro att vi är hemma hos mamma och pappa runt annandagen, så 27:e kanske?