onsdag 9 november 2011

Kvällens ordrapport

och lite National Novel Writing Month-fakta.

Jo, Nanowrimo går ut på att människor världen över sitter och skriver under november månad. Man registrerar sig och lägger upp sin boktitel och laddar in för ordräkning med jämna mellanrum. Det verkar som ganska många tar det som en extra puff för att verkligen komma till skott och skriva. Vinnare är därför alla som lyckas åstadkomma minst 50 000 ord under november månad.

Vad vinner man, undrar någon. Jo, helt enkelt bedriften att klara av att skriva en bok på en månad och ett redigerbart manus att se över efter jul för att sedan skicka till förlag och börja hoppas.

Jag tror jag gått och värkt på det här sedan förra hösten. Men det var inte läge att sätta igång då. Största anledningen var att jag inte hade någon idé. Till skillnad mot nu.

Min idé är så grym (om jag får säga det själv) att om det inte blir ett antaget manus den här gången så beror det på mitt skrivande. Och kan jag inte skriva bra nu kommer jag inte att klara det någon annan gång heller. Då får jag lägga ner författardrömmarna.

Så håll tummarna nu, eller skriv själv för guds skull.

Efter att ha varit sen i starten och börjat igår - så när som på 60 stackars ord den 30 oktober - har jag nu lyckats få ihop 4 824 ord. I sidor räknat hamnar det på knappt 23.

4 kommentarer:

Carola sa...

Du är utmanad och vad härligt att du kommit igång.

mariana sa...

Hejar på dig! Du fixar detta galant med den härliga glöd du har för skrivandet, som sagt knappa på!!

Marie sa...

Vad menar du Carola, är du en utmanare?

Och tack snälla för så glada och peppande tillrop!

Amanda sa...

Åh vad härligt, heja dig!
(Vad är din titel?)