tisdag 26 juli 2011

Målande med förhinder

Jag satte barnen i arbete idag och de var överlyckliga att få måla med riktig målarfärg, riktiga möbler - om än tråkigt att allt skulle bli vitt. Först var jag mycket nöjd över så mycket arbetskraft och så roligt för alla inblandade.


Ganska snart kom jag på mig själv med att fundera över om det var Einar eller Papphammar som var mitt sällskap. Det är förstås inte helt lätt att vara 4 år och inte ramla över färgburken, trampa i färgen, få färgen att rinna på både händer och kläder och möbler och måla i syrrans hår. Men så duktig han var med själva stolen. Även om han frågade tio gånger om man varken fick sitta eller stå på sitsen när han målat den, så kämpade han tappert till sista penseldraget.


Hilda var ännu mer uthållig. Flera gånger sa hon att det är bäst att passa på när det är första gången man målar med riktig målarfärg.


På kvällen kom dock dagens stora besvikelse för min del. När jag skulle slipa sista fjärdedelen på matsalsbordet inser jag att den delen är en spånskiva. Alla planer går i stöpet. Jag hade ju inhandlat högblank färg med lite pigment i för att träet skulle synas igenom. Planerat i månader och sett fram emot ny look. Nu vet jag inte hur jag ska göra, grundmåla och strunta i det där med trä som syns, göra som Peter föreslår och försöka måla egna träådror, eller anlita någon och byta ut den delen. Inget känns lockande. Sommarprojektet blev en riktig flopp plötsligt.

Inga kommentarer: